Den nye normalsituasjonen

Den «nye» normalsituasjonen i byggevarehandelen vil være preget av ekstrem åpenhet. Vi tenker ikke bare på byggevarepriser som vi avduker gjennom våre prisanalyser, men også på hvem som er venn med hvem i bransjen.
Av: Hårek Jørgensen Publisert: Emnekategorier: byggevaremarkedet byggevarer bygningsisolasjon gulv ildsted

I markeder som er dominert av få tilbydere, er det svært gjennomsiktig. Byggevarer, som for eksempel bygningsisolasjon, er et eksempel på dette. Det er lett å se at Glava og Rockwool nærmest deler sitt marked i to. Så lenge de ikke trår hverandre for nære lever begge i skjønn harmoni, men det er lite som skal til for å endre balansen.

Byggevaremarkedet er ventet å bli stadig mer gjennomsiktig.

Ny informasjon, som merkevare- og prisanalyser, er den nye normalsituasjonen. Dette må leverandører og kjeder forholde seg til. Som med mye annet i samfunnet hjelper det ikke å si at dette kan jeg ikke påvirke. Hver eneste leverandør og hver minste kjede har stor innvirkning på byggevaremarkedet.

For leverandørene Glava og Rockwool kan dette være jomfruelig og upløyd mark. De er avhengig av god og pålitelig informasjon for å ta de riktige beslutningene i den nye normalsituasjonen. De kan prøve og feile eller høste erfaringer fra bransjen selv. Uansett må pålitelig merkevare- og prisinformasjon om markedet ligge til grunn for de beslutninger som skal gjøres. Den nye normalsituasjonen krever at de følger nøye med, hver dag.

I markedet for ildsteder og gulv har endringene de siste 10-15 årene vært dramatiske. Det er ikke så lenge siden Jøtul og Dovre var i samme situasjon som Glava og Rockwool er i dag. De delte også sitt markedet i to. I dag har andre merkevarer som, Nordpeis, Contura, Aduro og Morsø tatt halvparten av markedet for ildsteder. Dovre sin omsetning er halvert og Jøtul sliter.

Det er heller ikke så lenge siden gulvmarkedet var delt mellom Langmoen, Boen, Tarkett og Kährs. Nå er Langmoen borte og andre «nye» merkevarer utgjør trolig mer enn halvparten av salget. I tillegg til nye merkevarer har også andre produkter tatt andeler av gulvmarkedet som laminatgulv og dagens store nyhet vinylklikk.

Den nye normalsituasjonen er uforutsigbar. Nå gjelder det å følge med.