Konsolidering i Byggevarehandelen

Byggevarehandelen går i retning av færre og større kjeder. Kanskje går Monter, Byggmakker og Maxbo sammen om innkjøp? Det gjelder å tenke stort - og aller helst større enn alle andre. Ferd eier Johan H. Andresen posisjonerer seg i markedet, og spørsmålet blir følgelig hvordan konkurrenter og leverandører reagerer på dette?
Av: Hårek Jørgensen Publisert: Emnekategorier: bolig Byggevarekjeder konsolidering

I 1996 mente mange at byggevarehandelen ville bevege seg mot et fåtall større kjeder. Vareutvalget ville bli mindre og endringene ville medføre et sterkt prispress på leverandørene. 20 år senere ser vi at det ikke har blitt slik. Bransjen har flere kjeder og større vareutvalg enn noen gang. Vekstdriveren i dag er kundenes krav til økt standard og kjedenes vilje til å annonsere produkter med høyere kvalitet. Heldigvis vil nok mange mene.

 

Større enheter og færre byggevarekjeder vil gi store utfordringer for leverandørene. Kjedene vil handle med færre og større produsenter og da blir tilgangen på distribusjon vanskeligere. Leverandørene vil oppleve et sterkere prispress. De må igjen svare med smartere løsninger og lavere kostnader og da kan det gå utover varesortiment og kvalitet. Produktutviklingen, som er svært viktig for alle handelsledd og landene produksjonen foregår i, vil trolig også gå på et lavere gir. Hvem er det egentlig som ønsker færre og større byggevarekjeder? Er det leverandørene, kjedene eller investeringsselskapene? Det er bare å følge pengene.

 

Finansbransjen kaller det konsolidering. Formålet er at en sammenslåing skal sikre bedriftens økonomi. Investeringsselskapene tjener penger på byggevarehandel, men ikke nok. Større, sterkere og bedre skal gi lønnsom vekst for Ferd-eier Johan H. Andresen, Mestergruppen og butikkene i kjedene. Norsk byggevarehandel har opplevd lynraske oppkjøp av Byggtorget og XL-BYGG, foretatt av et investeringsselskap som etter eget utsagn ikke kunne så mye om husbygging og byggevarehandel før oppkjøpet. I dag er Mestergruppen den største innkjøpssammenslutningen innen byggevare i Norge. Nå skal avtalene med leverandørene reforhandles. Høstjakta er i gang.

 

Selv om det er vanskelig å stå imot presset, er det nettopp hver enkelt leverandør som sitter med nøkkelen til bransjens videre utvikling. Dersom leverandørene gir bedre innkjøpsbetingelser til Mestergruppen må andre byggevarekjeder finne sammen for å oppnå samme fordel. Tenk om Monter, Byggmakker og Maxbo også skulle finne på å samarbeide om innkjøp. Med Coop vil vi sitte igjen med tre selskaper som deler byggevaremarkedet. Ikke ulikt norsk dagligvarehandel. Der er det lavpriskjedene som tar markedsandeler år etter år. I fjor endte de med en markedsandel på 61,8 prosent. Supermarkedene og hypermarkedene er taperne.

 

Første skritt på veien mot konsolidering er allerede tatt. Det er umulig å si noe sikkert om den videre utviklingen i byggevarehandelen. Vi tror det er opp til investeringsselskapene, men de vil ikke lykkes uten at de oppnår bedre innkjøp. Derfor er det leverandørene det kommer an på. Det er lite trolig at de vil makte å stå imot presset fra kjedene alene. Kan de også slå seg sammen og danne felles salgsorganisasjoner som kan håndtere de nye superkjedene. Uansett, terningen er kastet. Spillet er i gang. Sannsynlighet for at det vil bli endringer i byggevarehandelen er stor.

Filtrering

Relaterte blogginnlegg

Nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev