Hvilke er de sterkeste varemerkene i baderomsmarkedet?

Synes du merkekjennskapsmålinger ikke gir tilstrekkelig kunnskap om din bedrifts varemerke? Ønsker du et et supplement til kundetilfredshetsmålinger? I så fall anbefaler vi å gjennomføre en «Brand equity»- måling. En slik måling gir deg en fullskalabeskrivelse av hvor sterkt et varemerke er, og mulighet til å følge hvordan styrken i varemerket utvikler seg over tid.

Brand equity – et mål på merkevarens styrke

Grunnlaget for et sterkt varemerke er at det er kjent blant flest mulig. Høy kjennskap er imidlertid ikke det samme som at varemerket står sterkt i forhold til konkurrentene. For å få en dekkende oppfatning av et varemerkes styrke bør bildet nyanseres. Kvaliteten som varemerket står for, kundenes lojalitet til varemerket, og om varemerket assosieres med positive eller negative forhold, er like viktige aspekter.

 

Prognosesenteret benytter en forskningsbasert metode der kundene vurderer en påstand knyttet til hvert aspekt. Resultatene veies deretter sammen til en «Brand equity-score».

 

Sterke varemerker og kundetilfredshet

Et sterkt varemerke skaper så vel forventninger som følelser og påvirker kjøpsadferden blant forbrukerne. Et sterkt varemerke er imidlertid ikke det samme som å ha fornøyde kunder.

 

Det finnes en mengde varemerker der kundene er fornøyde med sitt kjøp, men der varemerket likevel er ukjent for de fleste. For et foretak er det derfor viktig å måle både kundetilfredshet og styrken i varemerket.