Pris er viktig - året rundt

Byggevarekjedene har helt ulike prisstrategier. Hvem er smartest ?
Av: Hårek Jørgensen Publisert:
Hey`di småmuring 5 kg mørtel og  Drygolin oljemaling er eksempler på to meget populære produkter som i praksis inngår i absolutt alle byggevarekjedenes sortiment.

En drømmesituasjon
For de fleste produsenter er det en drøm å ha så populære produkter i sitt sortiment. Byggevarekjedene bare ha det og det er trolig få konkurrenter i markedet. Har prisen noe å bety for mørtel og maling som alle har på lager? Ja, mener noen kjeder, andre ser ikke ut til å bry seg om prisen i det hele tatt. Produsentene på sin side mener nok sikkert at utsalgsprisen er altfor lav uansett prisnivå i butikk.

Byggern er billigst
Maxbo, Obs Bygg og Monter selger i dag Hey’di småmuring til samme pris. Det store antall butikker disse kjedene har, danner dermed grunnlaget for snittprisen. Byggern er billigst og mener vel med det at prisen er viktig. Byggmakker har de høyeste prisene og tenker trolig at det spiller mindre rolle hvor mye denne varen koster i butikkene. Kundene snur neppe i døra, men effekten av å være dyrest kan koste mer enn det smaker i det lange løp.

Innkjøpspris og salgsvolum
Hvem som har rett pris er det umulig å si. Det er bare de som kjenner inntjeningen i begge kjedene som kan si noe om hvor mye de tjener og det burde ikke være mange. Helst ingen. Vi snakker om kjedenes største hemmeligheter. Innkjøpspris og salgsvolum. Vi vet at utsalgsprisen på mørtelen varierer fra 109 til 169 kroner for en 5 kg pose. Snittprisen ligger på 129 kroner. Prisforskjellen er på 55 prosent. Produsentene, Hey’di (og Jotun i etterfølgende Drygolin eksempel) kan regne seg frem til et resultat. De kjenner både innkjøpspris og salgsvolum for hver enkelt kjede. Nå kan de også på en enkel måte beregne utsalgsprisen fra dag til dag.

Skal være billigst?
Det er overraskende nok Byggern og ikke Obs Bygg som har de laveste prisene på mørtel. Selv om Obs Bygg selger produktet til snittpris ligger det en forventning om at de burde være billigere. Kjeden er til for forbrukeren og annonserer med prisløfte på alle identiske varer. Obs Bygg skal være billigst. Det er de ikke. De har samme pris som de andre store kjedene, Maxbo og Monter.

Drygolin er billigst i juni
I en kort og hektisk sesong skal prisene på Drygolin oljemaling falle med opptil 50 prosent. De første tilbudene kommer i mars, men de beste prisene annonseres i juni. Prisen på Drygolin oljemaling vil falle i mars og være på det laveste ved midtsommer. Noen uker før kampanjestart, har Obs Bygg og Monter malingen til 729 kroner. Dersom kjedene gjør det samme som i fjor skal altså prisen først ned med 20 prosent i mars for deretter å falle med ytterligere 20 prosent i juni.Ventetida er over – her kommer våren
6. mars 2017 annonserte Monter kampanje på Drygolin oljemaling. Det markerte åpningen av fjorårets malesesong. Noen uker senere startet Megaflis, Carlsen Fritzøe og Obs Bygg sine Drygolin-kampanjer. Da var Monter allerede i gang med sin andre.  Gjør Monter det samme som i fjor? Kommer Obs Bygg, Maxbo eller Bauhaus dem i forkjøpet? Vil de laveste prisene annonseres i mars eller venter kjedene til juni? Visst er det spennende å følge kjempenes kamp om markedsandeler.

Monter skviset Obs Bygg
Monter annonserte Drygolin oljemaling til 579 kroner i sin første kampanje i fjor. Det var ikke en spesielt god pris, men kjeden var først ute. I snitt ble Drygolin oljemaling annonsert til 555 kroner i 2017. En nedgang på 41 kroner pr. spann i forhold til året før. Prisfallet på utemaling var det Monter som sto for.

Tatt med buksene nede
Monter, Obs Bygg og Bauhaus annonserte like kampanjepriser på Drygolin i mars, april og et godt stykke inn i mai måned. To dager før grunnlovsdagen satte Monter ned prisen, denne gang til 479 kroner. Obs Bygg fulgte etter noen uker senere og prisene på Drygolin gikk ikke opp igjen før slutten av juli. Da hadde prisen vært nede på rekordlave 389 kroner. Det tilbudet var det Obs Bygg som annonserte. De vil neppe bli tatt med buksene nede en gang til og starter trolig årets Drygolin-kampanje tidligere og med enda lavere priser enn i fjor. Så spørs det bare hvordan Monter og de andre kjedene vil reagere.

Årets resultat
Kunnskap om konkurrentenes priser er nødvendig for å sjekke om de strategiene som er lagt følges slik de skal. Da må vi ned på et detaljert nivå. Inntjeningen på hver eneste pose mørtel og liter maling er like viktig som prisen på en pakke spiker. Sammen danner varene tilslutt grunnlaget for årets resultat.

Lurer du nå på hvem som har de laveste og høyeste prisene på galvanisert firkantspiker 28-90 i 3 kg pakke? Da kan vi røpe at Monter og Obs Bygg er billigst med 109 kroner, Maxbo ligger på 119 kroner og Byggern er på topp med 129 kroner. Det er detaljer, men tilslutt er det det som teller.