Kjedene annonserer det aller beste

Produsent og kjede jobber mot det samme målet. Det vil gi enda bedre produkter i fremtiden.
Av: Hårek Jørgensen Publisert:

Premium, elektrisk og intelligent er et hovedtema på nettsidene til Mercedes-Benz. I bilbransjen er det fokus på nyheter og viljen til å vise frem det siste og aller beste er stor. Det er ikke uvanlig at kundene reserverer og kjøper splitter nye bilmodeller usett. Når vil vi oppleve slike reservasjoner i vår bransje ?

 

Kjedene bestemmer utvalget
I byggevarehandelen er det de store kjedene som står for utstilling, annonsering og salg. Det er langt på vei de, som gjennom sine salgskampanjer, påvirker forbrukere og kunder. Kjedene har store ressurser til markedsføring og de bestemmer i stor grad hvilke produkter som skal ha den beste plassen i butikkene og hva som skal være med i morgendagens kampanjer. Bare billige varer, kjente merkevarer eller de aller dyreste produktene.

 

Gi full gass
Valget kjedene må gjøre er mange og sammensatte. Det viktigste er kanskje å sørge for å tilby det kundene vil ha. Summen av det kjedene annonserer er trolig det kundene etterspør. Kampanjene speiler i stor grad  kundenes ønsker. I dag annonserer de fleste kjedene eksklusive produkter fordi kundene tydeligvis vil kjøpe slike. Dette er ikke en varig tilstand, men akkurat nå er det bare å gi full gass. Jo dyrere, jo bedre.

 

Spiller på lag
XL-BYGG fanget raskt opp at det var tid for å annonsere eksklusive produkter. I parkettmarkedet ligger kjeden helt på topp. De markedsfører ikke bare billig 3 stav eikeparkett, de annonserer også Boen Parkett til priser opp mot 1.000 kroner pr. kvadratmeter. Kjede og merkevareeier spiller på lag og går sammen om å utvikle og selge det aller beste.

 

Bedre lønnsomhet
Kampanjeprisene på rimelige 3-stav eik parkett har falt. Konkurransen i dette segmentet har altså i tillegg til å være lavt priset fra før blitt enda tøffere. Vi har grunn til å tro at det er mer lønnsomt å levere ut noen pakker med eksklusiv parkett enn en tilsvarende ordre på de billigste variantene. Hvorfor ikke ha de beste prisene på de dyreste produktene?

 

Høyt eller lavt volum
XL-BYGG annonserer parkett til en snittpris på mer enn 600 kroner pr. kvm. Det er 50 prosent høyere enn bransjesnittet. Byggern har valgt en helt annen pris og produktstrategi og annonserer rimeligere parkett. Snittprisen ligger nesten 40 prosent lavere enn XL-BYGG. Byggern konkurrerer også i større grad mot lavpriskjedene uten at de er spesielt innrettet på denne type handel.

 

Ingenting er feil
Selv om vi er i en tid hvor de mest eksklusive produktene tar større plass i annonser og kampanjer vil vi ikke på noen måte mene at det er feil å annonsere rimelige produkter. Ta bare en titt på luksusbilmerke Lexus. De har biler i en høy prisklasse, men det er den rimeligste modellen CT200h som er dagens hovedoppslag på nettsiden. Ingenting er feil med det.