Nå kommer danskene

Norske byggevarekjeder rømmer «Gjør det selv-markedet». Nå vil danskene inn på det norske lavprismarkedet.
Av: Hårek Jørgensen Publisert:

Svensken, dansken og nordmannen var på en øde øy. En dag fløt det i land en flaske. Da de gned på den, kom det ut en ånd. De fikk et ønske hver. Svensken ønsket seg hjem. Det gjorde dansken også. Da ble nordmannen så ensom at han ønsket dem begge tilbake igjen.

 

Ny lavpriskjede
Om noen måneder åpner «dansken» jem & fix sitt første utsalg i Norge. Svensken, Byggmax, har allerede vært her i flere år og har åpnet 36 butikker. Begge vil konkurrere i det norske lavprismarkedet. Hva er det som gjør dette så attraktivt for dansken og svensken? Hvorfor har ikke nordmannen sin egen lavpriskjede?

 

Satser mest på Proff-markedet
Med unntak av Obs Bygg satser de aller fleste «norske» byggevarekjedene mest på salg til proff-markedet. Mange kjeder behandler forbrukermarkedet stemoderlig. Det er langt mellom kampanjene og prisene er høye. Dette til tross for at salget i privat-markedet er stort. Fryktelig stort. Opp mot 40 prosent av byggevaresalget (Virke 2016) går direkte til gjør det selv-markedet. Det er 20 milliarder norske kroner som er i spill.

 

Vil prisene gå ned?
Vi kan lett se hvorfor Byggmax og nye jem & fix vil spille på vår hjemmebane. Først og fremst er det et stort marked. Det er få konkurrenter som satser i lavprismarkedet og det er enkelt å etablere nye butikker. Vi har dessuten over flere år sett at prisene på byggevarer har gått opp. Prisutviklingen på innvendige dørblader representerer et utmerket eksempel.

 

Er ikke nordmenn prisbevisste?
Kampanjeprisene på innerdører har gått opp med 23 prosent de to siste årene. Årsaken er flere kampanjer på eksklusive dørblad. Våre Prisanalyser viser at det er svært store prisforskjeller i varehusene. Et formpresset dørblad (identisk produkt) er priset fra 499 til 1.039 kroner. Betyr de enorme variasjonene at nordmenn ikke er særlig prisbevisst? Hvordan står det til med svenskene? Passer de bedre på sine penger?

 

Forskjellig priser i by og land
Våre nye danske venner i jem & fix annonserer et tilsvarende dørblad til 500 kroner i Danmark og 542 kroner i Sverige. Byggmax tar til sammenligning 591 kroner i Sverige og 499 kroner i Norge. Vi vet også at kampanjeprisene i snitt lå på 539 kroner i Norge i fjor og legger vi det til grunn kan vi forsiktig antyde at standard dørblader er dyrest i Sverige. Jem & fiks ser trolig for seg et lukrativt marked også her på berget.

 

Et internasjonalt mangfold
Vi blir neppe ensomme fjellaper med det første. Fra før har vi svenske, finske, franske og tyske(sveits) eiere av «våre» byggevarekjeder. Et internasjonalt mangfold av kjeder og innsyn i produkter og priser vil være den beste garantien for stort vareutvalg og lave byggevarepriser. Hvorfor ikke invitere dansken inn i varmen? Vi har mye å by på.