Om byggevarekampanjer : INNEMALING

Prognosesenteret overvåker kontinuerlig utviklingen i byggevarehandelen med særskilte registreringer av merkevarekampanjer med tilhørende priser. I tillegg registreres hvert døgn 500.000 observasjoner av normal (dvs ikke kampanjestyrt) prisutvikling på byggevarer. I denne delen av våre faste blogginnlegg vil du finne data og kommentarer om et utvalg av disse observasjonene.
Av: Hårek Jørgensen Publisert:

Prisutvikling på kampanjeannonserte byggevarer : INNEMALING

Innemaling

 

 

 

Februar og mars er høysesong for annonsering av innemaling. Våre kampanjeanalyser viser ikke bare når det er sesong, de viser også hvilke merkevarer kjedene annonserer og til hvilken pris. Historiske data viser en tydelig trend og vi kan langt på vei driste oss til å «tippe» de neste ukenes kampanjepriser. Usikkerheten finner vi i etablering av nye kjeder eller varehus, fusjoner og oppkjøp i tillegg til den virkelige jokeren. Nye og fryktløse ledere!

Lady er en maling alle kjeder har i sitt sortiment. Produktet egner seg derfor utmerket til prissammenligninger og til å beregne prisutviklingen. Merkevaren står for nesten halvparten av annonsevolumet vi registrerer på innemaling. Jotun har en svært solid posisjon og sammen med Scanox dominerer produsenten det norske malingsmarkedet. Kjedene utfordrer Jotun med sine egne merkevarer, Infra, Opus og Harmoni. Til og med Europris vil ha en del av malingsmarkedet når de i årets første uke lanserer sin nye merkevare «Paint»

Produktet Lady Vegg selger som melk og brød og er malingen alle må ha. Prispresset er sterkt og kampanjeprisene har falt med 30 prosent på fem år. Et tre liters spann ble i snitt annonsert til 142 kroner i fjor og det er ingenting som tyder på at prisene skal opp. Så hva er «riktig» pris i dag?

Bauhaus annonserte Lady Vegg til 139 kroner tirsdag 2. januar. Kjeden treffer godt med sin kampanjepris. Det er rimelig å anta at de som velger å legge tilbudsprisen høyere enn snittprisen løper en risiko for å ende opp med svarteper. Det er dumt å betale store summer for en kampanje som forteller kundene at her er det dyrest å kjøpe maling.

Obs Bygg har valgt bort Lady Vegg i sin siste kampanje og annonserer sin egen maling Infra Vegg til 149 kroner. M.a.o. egne merkevarer annonseres til priser som ligger høyere enn markedslederen? Megaflis, som også vil selge maling, satser på Nordsjø til 149 kroner for 2,5 liter. For dyrt?

I årets første uke er det bare en kjede som har tilbud på de dyreste variantene i Lady serien. Her finner vi alternativene til en presset Lady Vegg. Lady Supreme Finish kunne vært annonsert til 489 kroner, Wonderwall til 279 kroner og Lady Perfection til 269 kroner. Det gjør Bauhaus i dag.

Når vi analyserer kampanjene fra januar i fjor ser vi at Bauhaus også den gang var først ute med tilbud på Lady Vegg. Blir det «samme prosedyre som i fjor» kan vi vente tilbud fra Monter, Byggern, Jernia, Maxbo, Coop og Ski Bygg. I den rekkefølgen.

Det er ikke lett å annonsere riktig produkt til riktig pris. De store prisforskjellene på byggevarer vil bli mindre og det vil sette enda større krav til de som tilslutt bestemmer kampanjeprisene. Det er høysesong på innemaling allerede i februar og da gjelder det å være bedre enn konkurrentene. 05 jan. 2018

 

Fordeling gjennom året for byggevarehandelens kampanjer . Sum antall kampanjer 2002-2017 pr måned for : INNEMALING

 

Innemaling