Om byggevarekampanjer : PEISOVNER

Prognosesenteret overvåker kontinuerlig utviklingen i byggevarehandelen med særskilte registreringer av merkevarekampanjer med tilhørende priser. I tillegg registreres hvert døgn 500.000 observasjoner av normal (dvs. ikke kampanjestyrt) prisutvikling på byggevarer. I denne delen av våre faste blogginnlegg vil du finne data og kommentarer om et utvalg av disse observasjonene.
Av: Hårek Jørgensen Publisert:

Prisutvikling på kampanjeannonserte byggevarer : Peisovner

peisovner

 

Helt siden 2011 har kampanjeprisene på de aller fleste kapitalvarer i byggevarehandelen økt mer enn konsumprisindeksen. Årsaken er bl.a. at produsentene har levert produkter med høyere kvalitet og pris. Kjedene annonserer samlet sett det kundene etterspør og det har vært mer eksklusive produkter. Det har gitt syv fete år i byggevarehandelen. Venter det nå syv magre år?

 

Det vil i stor grad være rentene og boligprisutviklingen som vil være den største faren for bransjen. Når boligeiere får dårligere økonomi, fører det til mindre forbruk. Det vil igjen påvirke hvilke produkter kundene har råd til å kjøpe. Dette har vi opplevd før og den første og beste indikatoren på endringer i økonomien finner vi i prisutviklingen i våre Kampanjeanalyser. Det er bransjen selv som først varsler om strammere tider.

 

Kampanjeprisene på peisovner øker mer enn konsumprisindeksen. Også innen denne produktgruppen, som så mange andre, viser kjedene vilje til å annonsere flere tilbud på eksklusive produkter. Dette er en trend vi har sett siden 2011 og vi ser ikke noen endringer med det første.

 

Kjedene annonserer dyrere peisovner fordi kundene vil ha det. Det stemmer også godt med våre funn i Prognosesenterets ByggMonitor. Kundenes beslutning om innvendig oppussing styres først og fremst av et behov for vedlikehold og reparasjon, men ønske om nytt design kommer på en sterk andreplass. Kjøpsinspirasjonen er ofte utstilling i butikk.

 

Jøtul, Scan, Nordpeis og Dovre. Alle kjente merkevarer går opp i pris. I 2017 har kampanjeprisene på peisovner gått opp med 3,16 prosent. I snitt annonseres en peisovn til 12.331 kroner. Det er de kjente merkevarene som øker mest. Dovre og Jøtul er opp 7-8 prosent. Nordpeis har en økning på 12 prosent.

 

Jøtul har ovner med funksjonell og moderne design og produsenten på Kråkerøy utenfor Fredrikstad har vunnet flere priser i internasjonale designkonkurranser. Alt ligger derfor til rette for at nettopp merkevaren Jøtul vil lykkes i det gode markedet vi opplever i dag. Kampanjeprisene viser imidlertid at merkevaren ikke fyller sitt mye større potensial. Jøtul peisovner, med alle sine internasjonale tildelinger for design, annonseres til priser som bare ligger marginalt over snittet for bransjen. Er Jøtul peisovner rett og slett for billig?

 

Uansett , –  byggevarehandelen ligger i en stigende trend og bedriftene er inne i en positiv utvikling. Optimera har kjøpt opp Per Strand og flere Byggmakker-grupperinger kan følge etter. Nå handler det om å spise eller bli spist. Det kommer garantert til å bli spennende tider – ikke minst hva angår bruk av kampanjer og tilhørende priser.

 

Fordeling gjennom året for byggevarehandelens kampanjer . Sum antall kampanjer 2002-2017 pr måned for : Peisovner

 

peisovner