Vil prisalgoritmer øke lønnsomheten i byggevarehandelen?

Kan vi vente en optimalisering av prisene og en intensiv jakt på de mest lønnsomme produktene?
Av: Hårek Jørgensen Publisert: Emnekategorier: prianalyser prisjakt
Det er januar, det er kaldt og det er fyringssesong. Søk etter varmeprodukter er på topp og denne aktiviteten skal lede forbrukeren videre på veien mot en handel i butikk eller på nett. Hvor lett er det egentlig å finne de beste tilbudene? Vi har sjekket dagens priser på peisovnen Dovre Sense 103 sort lakk. Ovnen ble valgt rett og slett fordi det er et populært produkt som mange forhandlere annonserer og det betyr også at kundene interessert i den.

Profesjonelle prisanalyser
Prognosesenterets Kampanjeanalyse viser at Obs Bygg har den beste prisen i dag med 7.980 kroner. Byggern har Klubbtilbud og tilbyr medlemmene å kjøpe ovnen for 8.250 kroner. Varehusene som forhandler Dovre peisovner, men ikke har kampanje i dag, er mange. Våre Merkevare og Prisanalyser viser at det er en prisforskjell på 5.310 kroner når vi sammenligner helt samme produkt. Det er enormt store prisforskjeller på byggevarer og av alle tilbydere vi sjekker må nødvendigvis noen være dyrest. Det er derimot ikke noe å sjakktrekk å annonsere de høyeste prisene.

Google Shopping
Et søk etter peisovnen på Google viser at Maxbo og Bygghjemme annonserer produktet aktivt. Maxbo tar 13.290 kroner og Bygghjemme, som er en ren nettbutikk, vil ha 10.875 kroner. Vi som kjenner «fasiten» ser at det beste tilbudet i Google Shopping ligger 2.895 kroner høyere enn dagens beste tilbud. Det er altfor stor forskjell og verdiløst for kundene som skal sjekke pris og handle.

Prisjakt, Prisguiden og Kelkoo
Det er en håndfull kjeder/varehus som annonserer peisovnen på Prisjakt. Obs Bygg er en av annonsørene og det beste tilbudet er dermed med i oversikten. Maxbo og Bygghjemme annonserer også på Prisjakt og synliggjør på den måten de store prisforskjellene og det faktum at de har høyere priser enn konkurrentene. Prisguiden viser et tilbud fra Byggern (8.250 kroner) som eneste alternativ og i Kelkoo finner vi ingen treff.

Systematisk kunnskap
Trenger byggevarehandelen prissammenligningstjenester? Vi har over flere tiår sett at prisene på byggevarer varierer voldsomt og slik sett ligger bransjen klar til hugg. Manglende produktkunnskap og en konservativ bransje har gjort det vanskelig for data og mediebedrifter å lette byggevarebutikkene for sensitiv informasjon om produkter og priser. En sammenligningstjeneste burde utvikles i samarbeid med byggevarehandelen. Det vil sikre et høyt nivå slik at at produktenes kvalitet også kommer best mulig frem, ikke bare prisen.

Lønnsomme algoritmer
I de neste årene er vi forholdsvis sikre på at prisforskjellene vil bli mindre og at endringene vil komme hurtigere. Algoritmer som sjekker priser mot utvalgte konkurrenter og foreslår prisendringer etter et regelsett har vi allerede utviklet. Det betyr ikke at hele varelageret skal ut på salg hver time og hvert minutt. Vi snakker heller om en optimalisering og en intensiv jakt på de mest lønnsomme produktene. Kjedene må trolig følge enda bedre med, justere prisene opp og ned og velge bort kampanjer på produkter de ikke er gode nok på.

12 jan. 2018