Prisløfter i byggevarehandelen

Dagens Næringsliv har sjekket sportskjedenes prisløfter og finner at det er svært få produkter som det faktisk går an å sammenligne. Finner du en vare billigere hos en konkurrent, vil du få samme pris eller mellomlegget tilbake. Sportsbransjen kritiseres for luftige prisløfter. Unike varer uten konkurranse skal merkes. Det er ikke lov å sette "billigst" på en vare ingen andre har.
Av: Hårek Jørgensen Publisert: Emnekategorier: byggevarehandlen kampanjepriser

Det var Bauhaus som i sin tid startet med prisløfter i byggevarehandelen. Senere har Obs Bygg, Byggmax og Megaflis fulgt etter. Kjedene har stort sett de samme merkevarene og rammes ikke på samme måte som sportsbransjen, men det er unntak.

 

Byggmax har få merkevarer som de andre kjedene også har. De fleste kampanjetilbudene er annonsert uten merkevarenavn. Forbrukerombudet kan komme til at det er villedende av Byggmax å markedsføre prisløfte hvis det ikke er konkurranseutsatte varer i hyllene. Kjeden satser mye på trelast. Disse produktene annonseres sjeldent som merkevarer med unike kvaliteter. Kan all trelast, uansett hvem som har produsert den, fritt sammenlignes? Hva med parkett, laminatgulv og innerdørblad? Hvor unike er egentlig merkevarene? Er det forskjell på MDF veggplater fra RBI, Södra eller Talgø?

Prisløfter, byggevarehandelen
Prisløfter, byggevarehandelen

 

Vårt inntrykk er at kjedene som tilbyr prisløfter, spesielt Bauhaus, ikke alltid annonserer de beste pristilbudene. Det har de heller ikke forpliktet seg til. Vi tviler ikke på at de innfrir sine løfter når kundene ber om det, men det skapes et inntrykk av at de er best på pris uten å være det. Det er neppe helt i tråd med Forbrukerombudets intensjoner.

 

For sluttbrukeren er det store penger å spare på kjedenes kampanjer og prisløfter. Prisforskjellene er store selv når vi sammenligner kampanjepriser mot hverandre og ikke tar med vanlige butikkpriser som er betydelig høyere. Kampanjeprisene på eksklusive laminatgulv fra BerryAlloc eller Pergo kan variere med 100 kroner pr. kvadratmeter. Kjøper kunden 20 kvadratmeter er besparelsen raskt oppe i 2.000 kroner. I tillegg kommer prisløfter som kan gi opp mot 15 prosent lavere pris enn hos konkurrenten. Det samme gjelder for parkett, dører, maling, plater, isolasjon og ikke minst peisovner. Den prisbevisste og aktive forbrukeren kan spare mye penger på å følge med på kjedenes kampanjepriser og benytte seg av prisløfter.

 

Vi er imidlertid usikre på hvor mange som drar til butikken for å kreve tilbake penger? Det er en tungvint og klein løsning som krever ekstra innsats av forbrukeren. Var det riktig av forbrukerombudet å godkjenne bruk av prisløfter slik Bauhaus fikk medhold i for 10 år siden? Alle er enige om at kjedene har full anledning til å markedsføre relevante prisundersøkelser som viser at de er billigst.

Nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev