Brand equity – et mål på merkevarens styrke
Grunnlaget for et sterkt varemerke er at det er kjent blant flest mulig. Høy kjennskap er imidlertid ikke det samme som at varemerket står sterkt i forhold til konkurrentene. For å få en dekkende oppfatning av et varemerkes styrke bør bildet nyanseres. Kvaliteten som varemerket står for, kundenes lojalitet til varemerket, og om varemerket assosieres med positive eller negative forhold, er like viktige aspekter.
Prognosesenteret benytter en forskningsbasert metode der kundene vurderer en påstand knyttet til hvert aspekt. Resultatene veies deretter sammen til en «Brand equity-score».
Sterke varemerker og kundetilfredshet
Et sterkt varemerke skaper så vel forventninger som følelser og påvirker kjøpsadferden blant forbrukerne. Et sterkt varemerke er imidlertid ikke det samme som å ha fornøyde kunder.
Det finnes en mengde varemerker der kundene er fornøyde med sitt kjøp, men der varemerket likevel er ukjent for de fleste. For et foretak er det derfor viktig å måle både kundetilfredshet og styrken i varemerket.