Hvert år stjeler de store kjedene kunder og omsetning for milliarder av kroner fra hverandre. Dagligvarekjedene er glupske og jakten på bedre marginer har ført til salg av bøker, kosmetikk, jernvare, fargehandel og byggevarer. Bransjeglidning øker dramatisk og med flere nye nettbutikker vil denne trenden bli skjerpet.
Byggevarekjede har best pris på vaskepulver
Byggevarehandelen stjeler det de kan av sesongvarer som hagemøbler, griller, drivhus og blomster. Norges nye kjede, jem&fix, har delte nylig ut en kampanjeavis på 16 sider. I to av sidene finner vi det vi vil kalle for typiske byggevarer, resten er sesongvarer eller produkter fra helt andre bransjer
jem&fix tar inn og dumper prisen på Omo vaskepulver. En Megapack (4,9kg) annonseres til 99 kroner. Elektronikk-giganten Power, av alle, tar til sammenligning 149 kroner for Omo Color (4,5 kg). Dette gir store utfordringer for varehandelen og bringer samtidig markedsovervåking mot nye høyder.
Unngår rabatter på kjerneprodukter
Europris, Biltema og Clas Ohlson nasker fra farge og byggevarehandelen når de selger maling og pensler. Felles for kjedene er at de tilbyr egne eller ukjente merkevarer i standard farger til svært lave priser. Kjøkkenbutikker dumper ofte prisene på hvitevarer for å unngå å gi rabatter på kjøkken. Elkjøp svarer med å ta inn Epoq-kjøkken i sitt sortiment og annonserer med høye rabatter og gratis tegnetime for å selge hvitevarer, men kan alle selge alt?
Faghandel tar revansj
I en av bransjene som vi følger ser vi at faghandelen vinner frem og tar tilbake sin markedsposisjon. Felles for denne bransjen er at produktene veier mye, er sammensatte og at det ofte kreves at en håndverker monterer. Vi snakker om varmebransjen og om peisovner.
Ildsjeler med fagkompetanse
Annonsevolumet på peisovner har falt med nesten 50 prosent på et år. De store byggevarekjedene har halvert antall kampanjer og tilbud på peisovner. Kjedene Maxbo og Byggmakker har størst reduksjon. Varmefag og Ildstedet har opprettholdt sine kampanjer og har for første gang mer enn 50 prosent av annonsevolumet. Vi ser at faghandelen tar igjen det tapte. Det har også medført flere kampanjer på eksklusive modeller og prisene for en peisovn har gått opp med 27 prosent hittil i år til en snittpris på 15. 675 kroner.
Varmekjedene kan med fordel også øke sitt sortiment med utepeiser, pizzaovner, griller, varmepumper, energi og elektronikk. Vi kan også se for oss at kjente merkevarer satser i flere andre bransjer og bruker sitt navn for alt det er verdt. Det har både Porsche og Virgin gjort for lenge siden.
Det er kanksje ikke så selvsagt at alt kan selges av alle?