– hvem har planer om å gjøre hva?
Våren gjør noe med oss nordmenn, vi kryper ut av vinterdvalen, rister gradvis av oss vinteren og beveger oss ut av boligen. Dette får konsekvenser. På samme måte som fuglene bygger reir, bygger Ola og Kari sosiale plasser rundt sine hjem. Vi feier (for egen dør), vi vasker, pusser og maler – våren er høytid for de utvendige arbeidene. Startskuddet for utendørssesongen går!
Med en 17. mai i friskt minne kan man diskutere om våren glimrer med sitt nærvær eller fravær. Vær var det imidlertid over hele landet, og dagene har blitt lengre og lysere.
Prognosesenterets ferskeste forbrukermåling viser at nesten 400 000 husstander planlegger å pusse opp boligen utvendig. Det er barnefamiliene som i størst grad planlegger utvendige arbeider, og det er husholdningene bosatt i Nord-Norge og på Østlandet som i størst grad planlegger å pusse opp utvendig.
Det er malerarbeidene som troner på toppen når det gjelder utvendige oppussingsarbeider. Nesten 6 av 10 av dem som planlegger utvendige oppussingsarbeider svarer at de vil foreta utvendige malerarbeider. Det er i tillegg en del som vil bytte vinduer, bytte ytterdører, skifte kledning på boligen, montere nye takrenner eller sette opp tilbygg.
Mer enn 8 av 10 sier at de planlegger å male utvendig fordi det er nødvendig, og nødvendighetsfaktoren øker med stigende alder. «Det må bare gjøres». Blant de yngre aldersgruppene derimot, er det ønske om å få det finere, eller at man vil sette preg på boligen som er de viktigste årsakene til at man planlegger å pusse opp utvendig.
Det er i størst grad mannen i huset som tar initiativ til utvendige malerarbeider, mens mannen og kvinnen vanligvis tar beslutningen sammen.
Det er flere forhold som er med å påvirke valg av produkt når det gjelder utvendig maling. Annonsering oppgis av flest som det mediet som påvirker valget av utvendige malingsprodukter, og ytterligere informasjonsinnhenting skjer i overveiende grad i butikk.
Hele 84% kjøper utvendige malingsprodukter i fysisk butikk, mens 1 av 10 oppgir å kjøpe via håndverker. Det er flere forhold som spiller inn ift. hvor man velger å handle.
Byggevarehusene er viktigste handelskanal, med en markedsandel i forbrukermarkedet på over 50%, mens nesten 4 av 10 svarer at de handler utvendig malerprodukter i spesialforretning. Kundetilfredshet er viktig, hvilket betyr at fornøydhet med tidligere kjøp, i stor grad bestemmer hvor man handler. I tillegg er tilgjengelighet, service & kompetanse, samt kampanjepriser/reduserte priser også viktige årsaker til valg av kjøpested.
Oppsummert kan vi konkludere med at mange planlegger å utføre utvendig oppussing, man planlegger i gjennomsnitt to typer oppussingsarbeider i utendørssesongen. Malerarbeider er den vanligste formen for utvendige oppussingsarbeidet, og mai og juni er de månedene i året der man først og fremst maler boligen utvendig – det er nå det skjer!